پیش بینی کاهش 20 درصدی تولید پسته در خراسان رضوی

به گزارش آناسی، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وقوع خشکسالی در سال جاری بیان نمود: پیش بینی می شود سال جاری به دلیل خشکسالی تولید پسته در استان 20 درصد کاهش پیدا کند. شهرستان های قطب تولید پسته در استان به ترتیب شهرستان های مه ولات، بردسکن و خوشاب است.

پیش بینی کاهش 20 درصدی تولید پسته در خراسان رضوی

غلامحسین ساربان در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص مقدار تولید پسته در سال جاری در استان اظهار کرد: برداشت پسته به صورت مصرف تازه خوری از 15 مرداد شروع شده اما برداشت عمده پسته از نیمه شهریور ماه شروع می شود.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت پسته در استان 112 هزار هکتار است، ادامه داد: از این مقدار حدودا 70 هزار هکتار پسته تر و خشک قابل برداشت است و باقی باغات پسته به دلیل اینکه هنوز به صورت نهال است، غیر بارور به تعداد می آید. سالانه به طور میانه زمین های زیر کشت پسته 5 تا 8 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وقوع خشکسالی در سال جاری بیان کرد: با توجه به شرایطی خشکسالی در استان چاه ها 2 ماه زودتر فعال شد تا از این آب برای زراعت استفاده شود. بنابراین قطعا مقدار بهره برداری چاه ها به دلیل کنترگذاری کمتر می شود.

ساربان در رابطه با آمار تولید پسته در شهرستان های استان نام کرد: شهرستان های قطب تولید پسته در استان به ترتیب شهرستان های مه ولات، بردسکن و خوشاب است. در سال های 98 و 99 که سال های پربارانی بود، تولیدکنندگان پسته با آفت کمتری سر و کار داشتند اما در سال هایی مانند سال جاری که در آن خشکسالی رخ می دهد، آفت پسیل پسته که خشکی دوست است، با حمله به زمین های خشک موجب خسارت به این محصول می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1890

به "پیش بینی کاهش 20 درصدی تولید پسته در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی کاهش 20 درصدی تولید پسته در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید