چرخش آذرماهی بازار مسکن

به گزارش آناسی، بازار مسکن بعد از دو سال فرایند صعودی قیمت ها، بالاخره در اوایل تابستان سال جاری وارد دوره رکود غیرتورمی شد آن هم در شرایطی که تعداد معاملات آن نسبت به دوران اوج رونق، به کمتر از یک پنجم رسیده بود. در این شرایط، پیش بینی می شد ضمن تداوم رکود این بازار تا حدود یک سال آینده، میانگین قیمت مسکن نیز تعدیل گردد.

چرخش آذرماهی بازار مسکن

حالا اما، به دنبال موج جدیدی تنش قیمت ها که بعد از اجرای طرح بنزینی دولت در اقتصاد ایران به راه افتاد، بازار مسکن نیز تغییر سریع و پرقدرتی داشته و رکورد رشد 6.7 درصدی قیمت و افزایش 146 درصدی تعداد معاملات را شکسته است.

بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در آذرماه میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران با افزایش 6.7 درصدی روبرو شده و به 13 میلیون 474 هزار تومان رسید است.

بر اساس این گزارش تعداد معاملات قابل قبول در بازار مسکن تهران، بعد از حذف قراردادهایی که با کد پستی تکراری یا نامعتبر ثبت شده اند، به 8535 فقره رسیده که نسبت به تعداد 3466 فقره معامله در آبان ماه، 146 درصد بیشتر است.

بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی، در آذرماه سال جاری همچنان عنوان گران ترین منطقه در شهر تهران به منطقه یک اختصاص داشته است با این تفاوت که در آذرماه سال جاری قیمت هر مترمربع آپارتمان در این منطقه نسبت به آبان ماه بیش از 5 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و اکنون در هر مترمربع 30 میلیون و 854 هزار تومان به فروش می رسد.

هم چنین بر اساس این گزارش ارزان ترین معاملات در پایتخت در منطقه 18 شهر تهران با میانگین قیمت هر مترمربع 6 میلیون و 239 هزار تومان معامله شده است که البته نسبت به ماه گذشته خود افزایش قیمت حدود 400 هزارتومانی را در هر مترمربع تجربه می نماید.

در منطقه 5 تهران که معمولاً بیشترین معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص می دهد، با افزایش قیمت یک میلیون تومانی نسبت به ماه قبل روبرو هستیم و خانه در این منطقه در هر مترمربع به میانگین قیمتی 15 میلیون و 848 هزار تومان رسیده است.

در آذرماه سال جاری، ارزش ریالی خریدوفروش های صورت گرفته در بازار مسکن شهر تهران به 10 هزار و 440 میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 165 درصد و نسبت به آذرماه پارسال 82 درصد رشد نشان می دهد.

از سوی دیگر آمار تعداد واحد مسکونی در پروانه های ساختمانی صادره آبان ماه در ماه آذر ارائه شده که نشان می دهد تعداد واحد مسکونی در پروانه های صادره در آبان ماه 1398 بالغ بر 5045 واحد بوده که نسبت به ماه قبل 8.7 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4.9 درصد کاهش یافته است. در هشت ماهه سال جاری تعداد واحد مسکونی در پروانه های ساختمانی صادره 42 هزار و 271 مورد بوده که نسبت به همین زمان در سال گذشته 17.6 درصد کاهش نشان می دهد.

کارشناسان سرانجام یافتن ماه صفر، اصلاح نرخ بنزین، نزدیک شدن به ماه های سرانجامی سال و ورود تقاضا به بازار مسکن را از دلایل چرخش شرایط در بازار مسکن می دانند و معتقدند رشد قیمت ها در این بازار به تناسب نرخ تورم کل معقول است اما ظرفیتی برای جهش دوباره قیمت مسکن متصور نیستند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 748

به "چرخش آذرماهی بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش آذرماهی بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید