چگونه از بوی بدن پیشگیری کنیم؟

به گزارش آناسی، بسیاری از نوجوان از بوی بدن خود رنج می برند. در زمان بلوغ، بوی بدن به علت افزایش هورمون هایی به نام آندروژن، به وجود می آید. این هورمون ها پیش از دوران بلوغ فعال نیستند، به همین علت است که بوی بدن برای بچه ها

چگونه از بوی بدن پیشگیری کنیم؟

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

بسیاری از نوجوان از بوی بدن خود رنج می برند. در زمان بلوغ، بوی بدن به دلیل افزایش هورمون هایی به نام آندروژن، به وجود می آید. این هورمون ها پیش از دوران بلوغ فعال نیستند، به همین خاطر است که بوی بدن برای بچه ها مسئله ای ایجاد نمی نماید.

گرچه عرق به خودی خود بویی ندارد، اما باکتری ها از آن به اسم محیطی برای رشد و تکثیر استفاده می نمایند. بویی که به مشام شما می رسد محصول تجزیه پروتئین کراتین باکتری روی سطح پوست شما است. این بوی ناخوشایند می تواند به مسئله ای جدی در زندگی تبدیل گردد!

هنگامی که بیرون از منزل کار می کنید و یا در گرما و زیر نور خورشید قرار می گیرید، بدن شما عرق فراوری می نماید. عرق کردن شیوه ایست که بدن برای تنظیم درجه حرارت به کار می برد. زمانی که عرق به باکتری های روی سطح پوست شما می رسد نوعی بو از خود ساطع می نماید، که به آن بوی بدن می گوییم.

چرا پای من بو می دهد؟

تنها زیر بغل محل ایجاد بوی ناخوشایند نیست، بلکه وجود عرق در هر نقطه از بدن که فضایی مرطوب، تاریک و مناسب برای رشد باکتری وجود داشته باشد-مانند کشاله ران و پاها- باعث ایجاد بویی ناخوشایند می گردد. بنابراین بهتر است بدن خود را با لیف حمام و صابون مرتب شست وشو دهید، به خصوص مناطقی از بدن که مستعد تعریق هستند.

به یاد داشته باشید که بوی بد پا می تواند باعث بد بو شدن کفش گردد. از برطرف نماینده بوی بد پا بهره ببرید و در صورت امکان جوراب های ضخیم و جاذب رطوبت بپوشید.

راه مبارزه با بوی بدن چیست؟

اگر می خواهید بدن شما بوی نامناسبی ندهد، نکات زیر را رعایت کنید:

1. از ضد عرق بهره ببرید. ضد بوهایی که بدون نسخه فروخته می شوند، در از بین بردن بوی بدن مؤثر هستند. به برچسب آن ها توجه کنید؛ ضد عرق باید دارای نمک های فلزی ضد باکتری (مانند آلومینیوم یا روی) باشد. غلتک ها و مام ها بهتر از افشانه ها هستند و اثر طولانی مدت تری دارند.

2. پیش از آن که به رختخواب بروید از ضد عرق ها بهره ببرید، این گونه به محصولی که به کار برده اید اجازه می دهید که تأثیر خود را بگذارد. اگر صبح بعد از دوش گرفتن از محصولات ضد عرق بهره ببرید عرق های انباشته شده ضد عرق را با خود می شویند و شما را در برابر تعریق روزانه بی دفاع باقی می گذارند. به خاطر داشته باشید که خوشبونماینده های بدن مانع تعریق نمی شوند، بلکه مانع متصاعد شدن بوی بدن می شوند؛ در حالی که ضد تعریق ها موادی شیمیایی هستند که تعریق را کاهش می دهند. در بیشتر موارد ضد تعریق ها حاوی خوشبونماینده هم هستند که بوی بدن را دفع می نماید.

3. زیر بغل خود را خشک نگه دارید؛ زیرا خشک بودن محیط، تکثیر باکتری ها را کاهش می دهد.

4. اگر عامل اصلی تعریق شما انجام فعالیت های ورزشی است، لباس های ورزشی خود را مرتب بشویید؛ زیرا لباس های آغشته به عرق هم می تواند محلی برای رشد باکتری ها باشند.

5. رژیم غذایی خود را تغییر دهید. گاهی اوقات غذاهای چرب، روغن ها و یا مواد غذایی با بوی تند همانند سیر، زردچوبه و یا پیاز می توانند از منافذ پوست تراوش نموده و باعث ایجاد بوی بدن شوند. (پیش از تغییر رژیم غذایی خود با پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید.)

6. در صورت امکان، در طول روز، زیر بغل را چند بار با یک پارچه یا حوله خیس، پاک کنید. به این ترتیب، مواد بودار زیر بغل و بسیاری از باکتری های فراوری نماینده بو از بین می فرایند.

7. به اسم یک مراقبت اضافی، می توانید کمی الکل به زیر بغل یا نواحی بودار که محل تجمع باکتری هاست، بمالید.

8. مرتب موهای زائد زیر بغل را اصلاح کنید تا از تجمع باکتری و در نتیجه فراوری بوی ناخوشایند جلوگیری گردد.

9. از محلول آب و پراکسید هیدروژن برای مبارزه با بوی بدن بهره ببرید. برای ساختن این محلول یک قاشق چای خوری پراکسید (3%) را با یک فنجان آب ترکیب کنید. سپس از این محلول در نقاط مستعد تعریق بهره ببرید. این محلول باکتری های مولد بو را از بین می برد.

10. اگر بیش از حد تعریق می کنید (به این مشکل هیپرهیدروز می گویند) با پزشک مشورت کنید. روش های درمانی زیادی برای مبارزه با این مسئله وجود دارد. بعلاوه مسائل پزشکی خاصی می تواند منجر به تعریق زیاد گردد، پزشک می تواند ضمن تشخیص دلیل، درمان مؤثری هم تجویز کند.

شاید در برخی از جوامع داشتن بوی بدن امری طبیعی و قبول شده باشد؛ اما امروزه در بسیاری از جوامع این امر ناخوشایند محسوب می گردد و باعث ناراحتی اطرافیان می گردد. بسیاری از مذاهب هم توصیه هایی جدی در خصوص حفظ پاکیزگی و رعایت بهداشت دارند.

برترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از آن است. برای بسیاری از نوجوانان رعایت صحیح بهداشت، شست وشوی مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعریق کفایت می نماید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1947

به "چگونه از بوی بدن پیشگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از بوی بدن پیشگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید