کاهش حجم معاملات در بازار اوراق بدهی

به گزارش آناسی، اوراق بدهی یکی از روش های تامین اقتصادی است که دولت ها و شرکت ها با استفاده از این اوراق می توانند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کنند.

کاهش حجم معاملات در بازار اوراق بدهی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، بازارهای مالی را می توان بر اساس دو مدل تقسیم بندی کرد. یک نوع تقسیم بندی آن را به بازار سرمایه و بازار پول قسمت می نماید و تقسیم بندی بعدی هم از نظر نوع اوراق است که چهار مدل بازار سهام، بازار بدهی، بازار ابزار مشتقه و بازار مبادله ارز را شامل می گردد. بازار سرمایه از سه بخش بازار سهام، بازاربدهی و بازار ابزار مشتقه تشکیل شده است.

بازار سرمایه یا همان بورس که مکانیزم های آن مشخص است و طبق گفته رییس سازمان بورس حدود 50 میلیون ایرانی نیز در این بازار حضور دارند. اما بازار بدهی نوعی از بازار است که در آن انواع مختلف اوراق مبتنی بر بدهی که شامل اسناد خزانه دولتی، اوراق قرضه دولتی و غیره می باشد، مبادله می شوند.

سهامداران و یا سایر ذی نفعان می توانند دین های خود را در بازار اولیه و یا حتی ثانویه خرید و فروش نموده و به معامله دیون گذشته نیز بپردازند. اوراق بدهی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از انواع اوراق بدهی هستند که افراد می توانند اقدام به خرید و فروش آن نمایند. این اوراق می تواند مرتبط با شرکت ها، دولت، بانک ها، شهرداری ها و … باشد.

بازار اوراق بدهی دولتی در ایران

در بازار سرمایه ایران، اوراق بدهی دولتی در فرا بورس معامله می شوند. بعضی از این اوراق مانند اسناد خزانه اسلامی (اخزاها) بدون کوپن هستند و بعضی دیگر از آن ها (مانند آرادها) کوپن هایی دارند که بر اساس آن، سود در فواصل زمانی مشخص به سرمایه گذاران پرداخت می گردد.

خریداران اسناد خزانه اسلامی از تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش این اوراق، سود کسب می نمایند. همچنین دارندگان این اوراق می توانند در تاریخ سررسید وجه نقدی معادل مبلغ اسمی را از دولت دریافت می نمایند. اسناد خزانه باهدف پرداخت تعهدات دولت به بستانکاران منتشر می گردد. اراد اسنادی است که دولت باهدف تأمین مالی منتشر می نماید و خریداران علاوه بر سود از محل تنزیل اسمی اوراق در سررسیدهای مشخص نیز سود دریافت می نمایند.

اوراق بدهی چه نقشی در بازارهای مالی دارند؟

مشخص نرخ بهره در بازار و به صورت غیر دستوری یکی از مهمترین کارنمودهای اوراق بدهی می باشد. در کشور ما به دلیل کم عمق بودن بازار بدهی و شرایط خاص مالی، بانک مرکزی و بازار پول نرخ سود را مشخص می نمایند.

جذب نقدینگی سرگردان یکی دیگر از وظایف اوراق بدهی است؛ در صورتی که این نقدینگی وارد بازارهای موازی مانند بازارهای ارز، خودرو، مسکن و طلا گردد، می تواند آثار مخرب فراوانی داشته باشد. پیش از عملیاتی شدن اوراق بدهی در اقتصاد ایران، بانک ها تنها گزینه جمع نماینده نقدینگی بودند. افزایش و یا کاهش نرخ بهره بانکی جهت جذب نقدینگی سرگردان توسط سیستم بانکی، یکی از ایراداتی است که می توان برای آن بیان نمود.

کارشناسان معتقدند وجود بازار بدهی عمیق، یکی از ارکان اصلی عبور از اقتصاد بانک محور به اقتصاد بازار محور می باشد.

اوراق بدهی روشی برای سرمایه گذاری افراد ریسک گریز

سرمایه گذاری در بازار بدهی آن هم در اوراق بدهی دولتی کاملا بدون ریسک بوده و در مقایسه با بقیه اوراق غیردولتی ریسک خیلی کمی دارد. با خرید اوراق بدهی افراد در حال قرض دادن به دولت هستند.

این اوراق به دلیل آنکه بازدهی بالایی دارند و به دلیل آنکه تا به امروز هیچ دولتی ورشکسته نشده است، می تواند برای افرادی که خواستار ریسک کمتری هستند، سرمایه گذاری مناسبی باشد.

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف به وسیله عرضه و تقاضا کشف می گردد. نرخ کشف شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می دهد. همچنین از تفاوت نرخ های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می توان برای استخراج بازده آینده مورد انتظار سرمایه گذاران استفاده کرد.

به عبارت دیگر، در شرایطی که ریسک در اقتصاد افزایش می یابد، سرمایه گذاری در اوراق بدهی دولتی پناهگاهی برای صندوق های سرمایه گذاری، شرکت ها و افراد حقیقی محسوب می گردد؛ زیرا ریسک این اوراق از جهت نکول و پرداخت نشدن تعهدات توسط دولت تقریباً صفر است.

بازدهی اوراق بدهی در آذرماه چه میزان است؟

در روز 3 آذرماه، نرخ اوراق با سررسید یک سال و دوسال به ترتیب با 5 دهم و 6 دهم درصد افزایش به 19.92 و 20.8 درصد رسیدند. نرخ بازده اوراق با سررسید کوتاه مدت شش ماه نیز با افزایش 2 دهم درصدی به 18.15 درصد رسید.

در ابتدای هفته دوم آذرماه نرخ های بازده کوتاه مدت کاهشی بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با 2.5 درصد کاهش به 18.14 درصد رسید. اما نرخ اوراق با سررسید دو سال یک دهم درصد افزایش یافت و به 20.78 درصد رسید.

آنالیز حجم معاملات در بازار اوراق بدهی

مجموع فروش اوراق بدهی دولت از ابتدای سال تا 20 آبان ماه 72 هزار و 939 میلیارد تومان بوده است. اروز 3 آذر معاملات اوراق بدهی دولتی با 3 درصد افزایش به 191 میلیارد تومان رسید. روز شنبه 8 آذرماه 99 نیز معاملات اوراق بدهی دولتی کمترین میزان خود در ماه های گذشته را ثبت کرد. حجم معاملات با کاهش 30 درصدی به 111 میلیارد تومان رسید که 47 میلیارد تومان کمتر از معاملات روز چهارشنبه 5 آذرماه بود.

اوراق بدهی یا اوراق آینده؛ کدام بازدهی بالاتری دارد؟

در بخش بازدهی آینده نیز شاهد آن هستیم که در 3 آذرماه از حدود 300 روز تا 1200 روز نرخ بازدهی حدود 8 دهم درصد افزایش داشت و به صورت موازی نزدیک به خط 22 درصد نهاده شد.

نرخ بازدهی اوراق آینده هم نسبت به آخرین روز کاری هفته پیش نزدیک به دو درصد افزایش یافت. نرخ سود اوراق آینده با سررسید 500 روز تا 1200 روز نیز 23.5 تا 24 درصد قرار داشت.

به همین دلیل که بازدهی اوراق با سر رسید کوتاه مدت کاهش یافته است، افراد در حال ورود به بورس و سهامداری هستند.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1498

به "کاهش حجم معاملات در بازار اوراق بدهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش حجم معاملات در بازار اوراق بدهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید