گاردین: لندن بازنده مناقشه تهران و واشنگتن

به گزارش آناسی، فارس نوشت: یک روزنامه بریتانیایی با اشاره به آزادی نفتکش حامل نفت ایران از توقیف در جبل طارق، نوشت که در بحبوحه قدرتنمایی ایران و آمریکا بر سر نفتکش ها، آسیب پذیری انگلیس بیش از پیش نمایان شد.

گاردین: لندن بازنده مناقشه تهران و واشنگتن

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

روزنامه گاردین در گزارشی به آنالیز ماجرای توقیف نفتکش گریس 1 حامل دو میلیون بشکه نفت خام ایران در تنگه جبل طارق و سپس آزادی آن توسط مقامات این منطقه پرداخته و نوشت که ایران و آمریکا هر کدام سعی کردند قدرتنمایی نمایند اما در این گیر و دار فقط انگلیس بود که آسیب پذیر به نظر رسید.

در ابتدای این گزارش با اشاره به استقبال جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید از اقدام انگلیس در روزی که گریس 1 توقیف شد، آمده است: توقیف [این نفتکش] برای آمریکا منافع بزرگتری داشت، فشار مالی را هم بر دولت سوریه و هم ایران افزایش می داد. محموله آن که ارزش 140 میلیون دلاری داشت، درآمد از دست رفته ای برای تهران و همچنین منبع انرژی از دست رفته ای برای دمشق می شد.

نیروهای ویژه ارتش انگلیس یک ماه و نیم پیش به این نفتکش که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران است، یورش برده و آن را توقیف کردند. لندن مدعی است که قصد داشته از نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه جلوگیری کند. جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ایران الزامی برای اجرای تحریم های اتحادیه اروپا ندارد و مقصد محموله هم سوریه نبوده، تأکید نموده است که اقدام انگلیس نقض مقررات بین المللی است.

گاردین با بیان اینکه انگلیس بازنده اصلی قدرتنمایی ایران و آمریکا است، نوشت: ایران برای تلافی یک نفتکش انگلیسی را در خلیج [فارس] آنهم جلوی چشمان نیروی دریایی سلطنتی توقیف کرد. این حرکت، علی رغم ادعاهای بریتانیا درباره اقدام مستقل جبل طارق [در توقیف گریس 1] باعث شد کشتی های تجاری بریتانیایی در منطقه آسیب پذیر به نظر برسند.

دیوان عالی جبل طارق اما عصر روز گذشته (پنجشنبه) بدون توجه به درخواست وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر عدم آزادسازی گریس 1 و تحویل آن به واشنگتن جهت مصادره، حکم آزادی این نفتکش حامل نفت ایران را صادر کرد.

این نشریه اقدام بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس در اعلام پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا و کنار گذاشتن پیشنهاد جرمی هانت وزیر خارجه پیشین این کشور مبنی بر تشکیل ناوگان دریایی اروپایی در خلیج فارس را نشانه استیصال لندن توصیف نموده و اضافه نمود: از طرفی، تاکید ایران مبنی بر اینکه گریس 1 به سوریه نمی رود، تداوم توقیف این کشتی را بیش از پیش غیرقابل توجیه نموده بود.

در خاتمه این یادداشت با اشاره به کوشش لحظه خاتمهی آمریکا برای توقف آزادی نفتکش حامل نفت ایران و مصادره آن، تاکید شده است: در هر صورت، بریتانیا بیش از پیش در قدرتنمایی مالی آمریکا و ایران کشیده شده و اگر گریس 1 مجددا توقیف گردد، بحران نفتکش ها به این زودی ها خاتمه نمی یابد.

تصمیم آزادی این کشتی تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به لندن سفر کرد. وی پیش از این سفر گفته بود یکی از اهدافش ترغیب لندن به تشدید فشارها به ایران و همچنین خروج از توافق هسته ای است. با این وجود به نظر می رسد سفر وی دستکم در موضوع ایران دستاورد مد نظر واشنگتن را به همراه نداشته است.

310 25310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 319

به "گاردین: لندن بازنده مناقشه تهران و واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: لندن بازنده مناقشه تهران و واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید