حمله هیبریدی های چینی به ایران؛ پشت پرده تعرفه گذاری عجیب واردات خودرو!

به گزارش آناسی، پس از مدت ها انتظار تعرفه واردات خودرو رسما معین شده است، اما اختلاف عظیمی بین خودرو های هیبریدی و بنزینی دیده می گردد.

حمله هیبریدی های چینی به ایران؛ پشت پرده تعرفه گذاری عجیب واردات خودرو!

به گزارش دیجیاتو، پس از مدت ها انتظار و تعلل، بالاخره تعرفه واردات خودرو تعیین شد و اکنون می دانیم که نرخ واردات هر خودرو در سال 1402 چه مقدار خواهد بود. در بین انواع تعرفه های مختلف خودرویی، کمترین مقدار تعرفه به واردات خودرو های هیبریدی اختصاص دارد. در صورتی که خودرو های هیبریدی به موتور هایی با حجم کمتر از 1.5 لیتر مجهز باشند، تعرفه واردات آن ها معادل 4 درصد خواهد بود. اعلام این تعرفه می تواند یک برد کامل برای خودرو های هیبریدی چینی تلقی گردد، چرا که بیشتر آن ها به موتور های کم حجم مجهز هستند و البته قیمت کمتری در مقایسه با خودرو های هیبرید ژاپنی و کره ای دارند.

چگونه تعرفه تازه واردات به سود خودرو های هیبریدی چینی تمام می گردد؟

بنابر جدولی که وزارت صمت اعلام نموده است، تعرفه واردات خودرو های هیبریدی به توضیح جدول زیر است؛ بنابراین اگر یک خودرو هیبریدی به پیشرانه ای با حجم کمتر از 1.5 لیتر مجهز باشد، کمترین عوارض را برای واردات دریافت خواهد نمود. به طور مثال یک خودرو هیبریدی با حجم موتور 1498 سی سی (2 سی سی کمتر از 1.5 لیتر) به راحتی می تواند از تعرفه 4 درصدی واردات بهره مند گردد.

جدول تعرفه واردات خودرو های هیبریدی:

تا اینجا همه چیز خوب به نظر می رسد. اما باید توجه داشت که خودرو های هیبریدی به علت بهره مندی از موتور برقی و بعلاوه باتری، از قیمت بیشتری در مقایسه با خودرو های درون سوز مشابه برخوردار هستند. این در حالی است که محدودیت واردات خودرو های 20 هزار یورویی به روال خود باقی است؛ بنابراین خودرو های هیبریدی که به موتور 1.5 لیتری مجهز باشند و قیمت آن ها کمتر از 20 هزار یورو باشد، برنده اصلی واردات به کشور هستند. چنین خودرو هایی در بازار جهانی معمولا از محصولات کشور چین هستند.

منتظر کدام یک از خودرو های هیبریدی چینی باشیم؟

حتی قبل از آن که تعرفه واردات خودرو های هیبریدی اعلام گردد، بعضی شرکت های خودروسازی داخلی از عرضه محصولات هیبریدی به بازار ایران خبر داده بودند. در این بین سه محصول از دیگر خودرو ها شاخص تر هستند. لاماری ایما هیبرید، تیگو 7 پرو هیبرید و فیدلیتی XB1 یا جتور داشنگ. در ادامه هر سه خودرو را به صورت کوتاه خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

فیدلیتی XB1

یکی از نخستین خودرو های هیبریدی چینی که بحث حضور آن در بازار ما مطرح شد، جتور داشنگ است که البته با نام فیدلیتی XB1 عرضه خواهد شد. این خودرو سبک طراحی اسپرت و جوان پسند دارد و در سال 2021 معرفی شده است. جتور داشنگ حاصل همکاری چری و هوآوی در ساخت یک کراس اوور هیبریدی است.

قوای فنی فیدلیتی XB1 از ترکیب موتور 1.5 لیتری توربوشارژر و موتور برقی شکل گرفته است که در کنار یکدیگر 326 اسب بخار قدرت فراوری می نمایند. قیمت این خودرو با توجه به امکانات و تجهیزات، رقمی بین 14 الی 19 هزار دلار است.

لاماری ایما هیبرید

دیگر عضو مجموعه خودرو های هیبریدی چینی برای بازار ایران، نسخه هیبریدی از لاماری ایما است. این خودرو در چین با نام دانگ فنگ فورتینگ T5 HEV شناخته می گردد. طراحی ظاهری آن شباهت کامل به لاماری ایما معمولی یا دانگ فنگ T5 Evo دارد و حتی کابین این دو خودرو نیز شبیه به یکدیگر است.

نیروی لاماری ایما هیبرید از ترکیب موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژر و موتور برقی تامین می گردد. حدبیشتر راندمان این پیشرانه 174 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور است. قیمت لاماری ایما هیبرید در بازار چین حدود سی هزار دلار است و بنابراین تنها راه عرضه آن در کشور، مونتاژ خواهد بود.

تیگو 7 پرو هیبریدی

سومین عضو خودرو های هیبریدی چینی آینده بازار ایران، تیگو 7 پرو هیبریدی است. این خودرو یک تفاوت بزرگ با دو محصول دیگر دارد. پیشرانه این خودرو از نوع پلاگین هیبرید است، به این معنا که بخش عمده قدرت خودرو به وسیله موتور برقی تامین می گردد و موتور بنزینی نقش ژنراتور را ایفا می نماید.

قوای فنی تیگو 7 پرو پلاگین هیبریدی از یک موتور برقی و یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژر تشکیل شده است که در مجموع 325 اسب بخار قدرت ارائه می دهند. قیمت این خودرو از حدود 18 هزار دلار شروع می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2341

به "حمله هیبریدی های چینی به ایران؛ پشت پرده تعرفه گذاری عجیب واردات خودرو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله هیبریدی های چینی به ایران؛ پشت پرده تعرفه گذاری عجیب واردات خودرو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید