دستور رئیس جمهور برای تامین ارز دارو روی زمین مانده است

به گزارش آناسی، به گزارش خبرنگاران، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی صبح شنبه در نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی که با حضور رئیس مجلس در مرکز همایش های رازی برگزار گردید، اضافه نمود: روسای بیمارستان ها در طول 5 سال گذشته زحمات زیادی را متحمل گردیده اند.

دستور رئیس جمهور برای تامین ارز دارو روی زمین مانده است

وی از طرح تحول سلامت به عنوان مهمترین اتفاق در دوران بعد از انقلاب نام برد و اضافه نمود: اجرای این طرح باعث شد که هزینه های مردم در حوزه سلامت کاهش یابد. به طوری که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت پرداختی مردم بالای 60 درصد بود که با اجرای این طرح به کمتر از 40 درصد رسید.

وزیر بهداشت ادامه داد: آنالیز ها نشان می دهد پرداختی مردم در سال 95 به 35 درصد رسیده بود که این عدد در برنامه ششم 25 درصد و برنامه پنجم 30 درصد معین گردیده است.

هاشمی در ادامه به وضعیت مراکز درمانی و خدماتی که با اجرای طرح تحول سلامت به مردم ارائه گردیده است، اشاره نمود و گفت: 2.7 میلیون متر مربع نوسازی فضاهای بیمارستانی به همراه ایجاد 25 هزار تخت جدید بیمارستانی و تعویض 50 هزار تخت فرسوده، همچنین اضافه نمودن 57 هزار قلم تجهیزات پزشکی از جمله اقدامات این سالها بوده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر دسترسی مردم به ویژه در نقاط محروم به خدمات سلامت، توضیح داد: به نظر می رسد علاوه بر مردم، نمایندگان آنها نیز در مناطق مختلف طعم شیرین این خدمت را احساس نموده اند.

وی همچنین از ارائه خدمات زایمان طبیعی رایگان و ایجاد بیش از 2 هزار اتاق زایمان به همراه توزیع 15 هزار پزشک متخصص به عنوان بخش دیگری از خدمات طرح تحول سلامت نام برد.

وزیر بهداشت در ادامه با عنوان این مطلب که از اول امسال کنترل هزینه ها را در دستور کار قرار داده ایم، اضافه نمود: البته این به معنای کاهش خدمات نیست، اما اگر این وضع ادامه پیدا کند، مجبوریم بسته خدمات را کوچکتر کنیم که در آن صورت بخشی از مردم آسیب می بینند.

هاشمی از تدوین 250 راهنمای بالینی و کنترل نسخ به عنوان راهکارهای کنترل هزینه ها در امسال نام برد و گفت: بیمه ها متناسب با منابع، برای ارائه خدمات سقف گذاشته اند که این موضوع می تواند هم خوب باشد و هم بد.

وی ادامه داد: در حالی که ما درگیر کنترل هزینه ها هستیم، مشکل جدیدی با تشدید تحریم ها پیش روی ما قرار خواهد گرفت که می بایست مراقب باشیم مشکلاتی متوجه سلامت مردم نشود.

هاشمی با خطاب قرار دادن روسای دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها برای کنترل هزینه ها، تاکید نمود: این کنترل هزینه ها نمی بایست به نحوی باشد که مردم آسیب ببینند اما باید آماده کمبودهای احتمالی با آغاز تحریم ها باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکل نقدینگی بیمارستان ها اضافه نمود: به نظر می رسد میزان تورم از عدد تک رقمی افزایش پیدا خواهد نمود که در این صورت ما می بایست یا ارز دولتی به بیمارستان های خصوصی تخصیص دهیم و یا اینکه تعرفه ها را اصلاح کنیم. در غیر این صورت بخش خصوصی با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

هاشمی با اشاره به موضوع تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی اضافه نمود: متاسفانه به رغم چندین نوبت دستور رئیس جمهور برای تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی، هنوز این موضوع عملیاتی نگردیده است و این در حالی است که ما فرصت چندانی برای تامین مواد اولیه دارویی نداریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 30

به "دستور رئیس جمهور برای تامین ارز دارو روی زمین مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور رئیس جمهور برای تامین ارز دارو روی زمین مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید