طرز تهیه بادمجان کباب گیلانی؛ ساده و خوشمزه

به گزارش آناسی، غذاهای شمالی همواره به خاطر طعم و مزه خاص و بی نظیری که دارند، زبانزد هستند. بادمجان کباب یکی از خوشمزه ترین غذاهای شمالی است که هم در گیلان و هم مازندران طبخ می گردد. اما طرز تهیه بادمجان کباب مازندرانی و بادمجان کباب گیلانی بسیار شبیه به هم است و تفاوت چندانی با هم ندارند. این غذا هم به صورت کاملا گیاهی و هم با گوشت چرخ نموده تهیه می گردد و می توانید آن را در کنار برنج یا نان سرو کنید. در این مقاله از بلاگ اکالا می توانید با طرز تهیه بادمجان کباب شمالی به چند روش مختلف آشنا شوید.

طرز تهیه بادمجان کباب گیلانی؛ ساده و خوشمزه
مواد مورد احتیاج جهت بادمجان کباب گیاهی:
بادمجان4 عدد
گردو میکس شده1 لیوان فرانسوی دسته دار
پیاز1 عدد
سیر 3 حبه
گوجه فرنگی3 عدد
سبزیجات معطر شمالی4 قاشق غذاخوری
رب انار1 قاشق غذاخوری
رب آلوچه1 قاشق غذاخوری
گلپر، نمک و فلفل سیاهبه اندازه لازم
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه بادمجان کباب شمالی

درست کردن بادمجان کباب شمالی در خانه بسیار راحت است. در ادامه این بخش می توانید با مراحل طرز تهیه بادمجان کباب آشنا شوید.

مرحله اول؛ گرفتن تلخی بادمجان

در اولین مرحله از طرز تهیه بادمجان کباب باید بادمجان ها را بشویید و پوست آن ها را جدا کنید. برای تهیه این غذا نباید کلاهک بادمجان را جدا کنید، زیرا این کار موجب وا رفتن بادمجان ها می گردد. یک برش عمودی روی بادمجان ایجاد کنید و اگر قطر بادمجان زیاد است، با یاری یک قاشق کوچک داخل بادمجان را کمی تخلیه کنید. سپس بادمجان ها را در ترکیب آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن ها گرفته گردد. در نهایت بادمجان ها را بشویید و با دستمال خشک کنید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن بادمجان

بعد از این که بادمجان ها را خشک کردید، اندازهی روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ گردد. سپس بادمجان ها را در روغن سرخ کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن مواد میانی بادمجان کباب

برای تهیه مواد میانی بادمجان کباب شمالی ابتدا باید پیاز را رنده کنید. اندازهی روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن سرخ کنید. زمانی که پیازها سبک شدند، سیر رنده شده را اضافه کنید. بعد از 2 دقیقه نوبت اضافه کردن گردوی میکس شده، رب انار، رب آلوچه و رب گوجه فرنگی است. سبزیجات معطر را هم به صورت ریز خرد یا چرخ کنید و به همراه ادویه ها به سایر مواد اضافه کنید. مواد را به خوبی تفت دهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

در این مرحله از طرز تهیه بادمجان کباب باید با یاری یک قاشق مواد میانی را داخل بادمجان بریزید. حدود 2 قاشق از مواد میانی را برای تهیه سس بادمجان کباب کنار بگذارید.

مرحله چهارم؛ پختن بادمجان کباب

بعد از آماده کردن بادمجان ها باید گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کنید و در روغن سرخ کنید. سپس 2 قاشق از مواد میانی بادمجان کباب را همراه با یک لیوان آب به آن اضافه کنید. زمانی که آب آغاز به جوشیدن کرد، بادمجان ها را در تابه بچینید و درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید تا بادمجان ها به خوبی بپزند.

بادمجان کباب گیلانی با گوشت چرخنموده

در این مرحله شعله گاز باید کم باشد تا سس به آرامی به خورد بادمجان ها برود. بعد از این که سس غلیظ شد و بادمجان کاملا نرم شد، آن را در ظرف دلخواه بریزید و همراه با نان یا برنج سرو کنید.

مواد مورد احتیاج جهت تهیه بادمجان کباب با گوشت چرخ نموده:
بادمجان قلمی میانه4 عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه اندازه لازم
روغن سرخ کردنیبه اندازه لازم
پیاز1 عدد
گوشت چرخ نموده100 گرم
سیر 2 حبه
رب انار2 قاشق غذاخوری
گردوی خرد شدهبه اندازه لازم

مراحل طرز تهیه بادمجان کباب

برای تهیه بادمجان کباب می توانید از گوشت چرخ نموده نیز بهره ببرید. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن بادمجان کباب با گوشت چرخ نموده آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن بادمجان ها

در اولین مرحله از طرز تهیه بادمجان کباب باید بادمجان ها را بشویید و پوست آن ها را جدا کنید. سپس یک برش عمودی روی بادمجان ها ایجاد کنید و اندازهی نمک روی آن ها بریزید تا تلخی بادمجان خارج گردد. بعد از 1 ساعت می توانید بادمجان ها را بشویید و خشک کنید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن بادمجان

در این مرحله از دستور پخت بادمجان کباب گیلانی باید اندازهی روغن در ماهیتابه بریزید و بادمجان ها را به نوبت در روغن داغ سرخ کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن مواد میانی بادمجان کباب

پیاز را رنده کنید و در اندازهی روغن تفت دهید. زمانی که پیاز سبک شد، گوشت چرخ نموده را اضافه کنید. بعد از 2 دقیقه می توانید زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. سپس رب انار و سیر رنده شده را اضافه نموده و مواد را به خوبی هم بزنید. بعد از این که گوشت سرخ شد، شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله چهارم؛ پختن بادمجان کباب

در این مرحله باید شکم بادمجان را با مواد گوشتی پر کنید. یک ماهیتابه را چرب کنید و بادمجان ها را در ماهیتابه بچینید. در یک ظرف آب و رب انار را ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس این سس را به ماهیتابه اضافه کنید. شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید بادمجان کباب شما برای 20 دقیقه بجوشد و آماده گردد.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه بادمجان کباب

برای تهیه بادمجان کباب باید از گردوی میکس شده بهره ببرید. می توانید گردو را با استفاده از مولینکس یا دستگاه میکسر کاملا له کنید.

در صورت تمایل می توانید بادمجان کباب را در فر درست کنید تا روغن کمتری به خود جذب کند.

برای این که بادمجان ها در زمان سرخ کردن روغن کمتری به خود جذب نمایند، می توانید ماست را با یاری برس روی بادمجان ها بزنید.

برای مزه دار کردن مواد میانی بادمجان کباب می توانید از دانه انار بهره ببرید.

در طرز تهیه بادمجان کباب مازندرانی و گیلانی معمولا از رب انار ترش و ملس استفاده می گردد. اگر دوست ندارید طعم غذای شما ترش گردد، می توانید از اندازهی رب انار شیرین یا کمی شکر برای تهیه این غذا بهره ببرید.

برای این که بادمجان کباب شما رژیمی گردد، می توانید بدون سرخ کردن بادمجان ها، داخل آن ها را پر کنید و اجازه دهید بادمجان ها در سس مخصوص بپزند.

برای تهیه مواد میانی بادمجان کباب از سبزی های محلی مثل نعنا، چوچاق، گشنیز و کمی ریحان استفاده می گردد.

در طرز تهیه بادمجان کباب باید از بادمجان قلمی بهره ببرید.

برای تهیه بادمجان کباب باید از گردوی چرب و باکیفیت بهره ببرید.

اگر به رب انار دسترسی ندارید، می توانید از رب آلو یا رب آلوچه نیز بهره ببرید.

جدا کردن پوست بادمجان برای تهیه بادمجان کباب کاملا اختیاری است و شما می توانید این غذا را بدون جدا کردن پوست بادمجان نیز آماده کنید.

در صورتی که برای تهیه بادمجان کباب داخل بادمجان را کمی تخلیه می کنید، می توانید بادمجان را خرد کنید و به مواد میانی اضافه کنید.

برای مزه دار کردن بادمجان کباب تنها از اندازهی فلفل سیاه و پودر گلپر بهره ببرید.

برای تهیه بادمجان کباب تنکابنی باید سبزی چرخ شده، گردوی ساییده شده، نمک، فلفل، رب انار و رب گوجه را با هم ترکیب کنید. سپس یک شکاف عمودی در بادمجان ها ایجاد کنید و آن ها را در روغن سرخ کنید. شکم بادمجان ها را با مواد میانی پر کنید و نصف لیوان آب به این ترکیب اضافه کنید و صبر کنید تا بادمجان کباب شما با حرارت ملایم بپزد و آماده گردد.

بعضی افراد در طرز تهیه بادمجان کباب مازندرانی به جای رب انار از رب نارنج استفاده می نمایند.

منبع: اوکالا

منبع: فرارو
انتشار: 25 شهریور 1402 بروزرسانی: 25 شهریور 1402 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 2402

به "طرز تهیه بادمجان کباب گیلانی؛ ساده و خوشمزه" امتیاز دهید

114 کاربر به "طرز تهیه بادمجان کباب گیلانی؛ ساده و خوشمزه" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بادمجان کباب گیلانی؛ ساده و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید