نشنال اینترست: ترامپ با قطع بودجه سازمان دنیای بهداشت، آمریکا را در دنیا تضعیف می نماید

به گزارش آناسی، بعد از اینکه ترامپ سه شنبه هفته گذشته اظهار داشت یاری به سازمان جهانی بهداشت را متوقف خواهد نمود، واکنش های داخلی و بین المللی بسیاری متوجه این اقدام شد که البته کمرنگ شدن نقش جهانی آمریکا نیز نتیجه احتمالی این اقدام خواهد بود.

نشنال اینترست: ترامپ با قطع بودجه سازمان دنیای بهداشت، آمریکا را در دنیا تضعیف می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبر گزاری فارس، پایگاه نشنال اینترست در گزارشی به اقدام ترامپ در قطع بودجه برای سازمان دنیای بهداشت اشاره نمود و اقدام ترامپ در قطع بودجه برای این سازمان را عامل تضعیف نقش مدیریتی آمریکا در دنیا دانست.

ترامپ در حالی تهدید به قطع بودجه برای سازمان دنیای بهداشت نموده که کشور او در سال گذشته میلادی بیش از 400 میلیون دلار به این سازمان یاری نموده است.

به نوشته پایگاه نشنال اینترست، ترامپ به دنبال این است که آمار روزافزون مبتلایان به کرونا و میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس در آمریکا را به گردن دیگران بیندازد، بنابراین وی سازمان دنیای بهداشت را به عنوان هدف خود در نظر گرفته است. به همین دلیل، رئیس جمهور آمریکا به مقامات دولت خود دستور داده تا نقش سازمان دنیای بهداشت در سوء مدیریت و پنهان کاری در خصوص شیوع ویروس کرونا را ارزیابی نمایند.

بعضی جمهوری خواستار نیز به عملکرد سازمان دنیای بهداشت و روابط این سازمان با پکن انتقاد نموده اند و حتی مارتا مک سالی، سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا از تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان دنیای بهداشت، خواسته تا وی استفعفا دهد.

پایگاه نشنال اینترست در این گزارش نوشت، در حالی که قانون گذاران جمهوری خواه از تصمیم ترامپ در این باره حمایت نموده اند، اما بعضی دیگر در داخل یا خارج آمریکا به این اقدام انتقاد نموده اند. نانسی پلوسی، سخنگوی خانه نمایندگان آمریکا این اقدام ترامپ را احمقانه، خطرناک، غیر قانونی و اقدامی که به سرعت چالش کشیده خواهد شد دانست. بیل گیتس، مدیرعامل شرکت مایکروسافت نیز این تصمیم را خطرناک دانست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز درباره تصمیم ترامپ در این باره گفته که اقدامات سازمان دنیای بهداشت برای کوشش دنیا در کسب پیروزی در مشاخصه با ویروس کرونا خیلی مهم است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز در پیامی توئیتری نوشت: مقصر دانستن (سازمان دنیای بهداشت) هیچ یاریی نمی نماید. این ویروس هیچ مرزی نمی شناسد.

به نوشته پایگاه نشنال اینترست متخصصان بهداشت و درمان عمومی بسیاری در آمریکا بر اهمیت سازمان دنیای بهداشت تأکید نموده اند. انجمن پزشکی آمریکا نیز در بیانیه ای درباره اقدام ترامپ در قطع بودجه سازمان دنیای بهداشت اعلام نمود: مشاخصه با یک بیماری همه گیر نیازمند همکاری های بین الملل و اتکا به آمار و داده ها و علوم است. قطع بودجه برای سازمان دنیای بهداشت، به جای تمرکز بر حل مسائل، یک اقدام خطرناک به خصوص در این برهه حساس برای دنیا است.

این مجله آمریکایی در پایگاه خود نوشت، این اولین باری نیست که ترامپ همکاری آمریکا با نهاد های بین المللی را متوقف می نماید. دونالد ترامپ به عنوان بخشی از برنامه اول آمریکا خود، به دنبال جدایی آمریکا از ساختار سازمان ملل و خروج از توافق های مختلف بین المللی به خصوص توافقاتی که در زمان اوباما اجرا شده، بوده است. خروج ترامپ از توافق پاریس و برجام از نمونه های شاخص این اقدامات بوده اند.

ترامپ همیشه به دنبال کاهش حضور آمریکا در نهاد های مختلف سازمان ملل بوده است. در اکتبر سال 2017، آمریکا از یونسکو و بعد در ژوئن سال 2018 از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد.

نشنال اینترست در ادامه این گزارش نوشت، این اقدامات قدرت نرم آمریکا و نقش مدیریتی این کشور در ایجاد و حفظ سازمان های چنددولتی را کم رنگ نموده است و در واقع نظم دنیای که آمریکا بعد جنگ دنیای دوم به وجود آورد در حال پاشیده شدن از هم است و تصمیم اخیر ترامپ به منظور قطع بودجه برای سازمان دنیای بهداشت نیز این رویه را تقویت می نماید.

این مجله آمریکایی در سرانجام با اشاره به اینکه خروج آمریکا از نهاد ها و توافقات بین المللی یک خلاء را در رهبری آمریکا به منظور مشاخصه و حل مسائل مختلف به وجود آورده نوشت، امکان دارد کشور هایی مانند روسیه و چین از این خلاء سیاسی بهره ببرند و به منافع آمریکا آسیب برسانند. در واقع مسکو و پکن قبلاً در فرایند دیپلماسی ماسک در اروپا و سراسر دنیا حضور داشته اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1072

به "نشنال اینترست: ترامپ با قطع بودجه سازمان دنیای بهداشت، آمریکا را در دنیا تضعیف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشنال اینترست: ترامپ با قطع بودجه سازمان دنیای بهداشت، آمریکا را در دنیا تضعیف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید