همه چیز درباره خواص گوجه فرنگی خشک شده

به گزارش آناسی، گوجه فرنگی خشک شده دارای بو و طعم خوبی است و می توان از آن در آشپزی استفاده کرد. در این مقاله به آنالیز خواص گوجه فرنگی خشک شده و نحوه خشک کردن آن در خانه می پردازیم.

همه چیز درباره خواص گوجه فرنگی خشک شده

مهمترین خواص گوجه فرنگی خشک شده

1. حاوی مواد مغذی مفیدیک فنجان گوجه فرنگی خشک شده دارای 139 کالری، 8 گرم پروتئین و 7 گرم فیبر است. مردان و زنان می توانند اندازه قابل توجهی از پروتئین و فیبر مورد احتیاج بدن را از گوجه فرنگی دریافت نمایند. بعلاوه گوجه فرنگی دارای پتاسیم است که برای انقباض عضلات لازم است. گوجه فرنگی حاوی آهن و ویتامین B است. ویتامین B برای تبدیل غذا به انرژی، حفظ سیستم عصبی و سلامت پوست لازم است. بعلاوه دارای ویتامین K است که برای لخته سازی خون لازم است.

2. سلامت قلب و تنظیم فشار خونیکی از خواص گوجه فرنگی خشک شده یاری به حفظ سلامت قلب است. گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان است و به علت کاهش التهاب رگ های خونی برای سلامت قلب مفید است. بعلاوه گوجه فرنگی حاوی کلسیم و منیزیم است. کلسیم علاوه بر اینکه به استحکام استخوان ها یاری می نماید انقباض عضلات قلب را تحریک می نماید. منیزیم نقش متضاد کلسیم دارد و باعث می گردد عضلات منبسط شوند. کلسیم و منیزیم با هماهنگ سازی انقباض و انبساط دیواره رگ های خونی فشار خون را تنظیم می نمایند.

3. پیشگیری از حمله قلبییکی دیگر از خواص گوجه فرنگی خشک شده پیشگیری از حمله قلبی است. گوجه فرنگی به علت دارا بودن لیکوپن از ایجاد کلسترول بد و پلاک های چربی پیشگیری می نماید و برای جلوگیری از حمله قلبی موثر است.

4. جلوگیری از کم خونی فقر آهنیکی از مهم ترین خواص گوجه فرنگی خشک شده پیشگیری ار فقر آهن است. هر نصف فنجان گوجه فرنگی خشک شده 2.5 میلی گرم آهن دارد. آهن ماده معدنی در هموگلوبین و جز سازنده گلبول های قرمز خون است. گلبول های قرمز اکسیژن را به سلول های بدن می رسانند. کمبود آهن می تواند به علائمی همانند خستگی، ضعف عضلانی و عفونت های مکرر منجر گردد. ویتامین C. به جذب آهن از مواد غذایی یاری می نماید. نصف لیوان گوجه فرنگی دارای 11 میلی گرم ویتامین C. است.

5. پیشگیری از سرطان پروستاتیکی دیگر از خواص گوجه فرنگی خشک شده کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشگران ایتالیایی یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است. بر اساس این تحقیقات زمانیکه گوجه فرنگی خشک شده همراه با دانه ها و پوست آن پخته گردد، خاصیت ضد سرطانی آن بیشتر است و از پیشرفت تومور های پروستات پیشگیری می نماید.

6. تناسب اندامگوجه فرنگی به علت دارا بودن فیبر برای مدت طولانی احساس سیری ایجاد می نماید، از اینرو به کنترل وزن یاری می نماید. بعلاوه میوه و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی دارای لیکوپن هستند و با کاهش هورمون اشتها باعث می گردد تا افراد احساس سیری داشته باشند.

7. محافظ پوستمصرف گوجه فرنگی مانند یک ضد آفتاب از پوست در مقابل پرتو های ماورا بنفش خورشید محافظت می نماید. آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی خشک شده به ایجاد طراوت و پیشگیری از چین و چروک زود هنگام پوست یاری می نماید. بعلاوه گوجه فرنگی خشک یا پخته توانایی بدن برای ترمیم سوختگی را افزایش می دهد و مصرف گوجه فرنگی برای افرادی که دچار سوختگی های پوستی شده اند می تواند مفید باشد.

8. درد های جراحییکی از شگفت انگیزترین خواص گوجه فرنگی خشک شده، کاهش درد های بعد از جراحی شکمی به علت دارا بودن آنتی اکسیدان است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از ترشح دسته ای از پروتئین ها که باعث تشکیل بافت های غیر طبیعی و چسبنده داخل شکم می گردد، پیشگیری می نماید. این بافت ها باعث درد های شکمی می شوند و در بعضی مواقع باعث انسداد روده و مثانه و حتی نازایی در زنان می شوند. داشتن یک رژیم غذایی حاوی گوجه فرنگی به کنترل تشکیل این بافت های شکمی یاری می نماید.

طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده می توان گوجه فرنگی خشک شده را مطابق با یکی از روش های زیر تهیه کرد:

1. خشک کردن گوجه فرنگی در فردرجه فر را روی کمترین اندازه 100-120 درجه تنظیم کنید.

گوجه فرنگی را 4 قسمت کنید، سپس آن ها را به روغن زیتون، نمک و فلفل آغشته کنید.

گوجه فرنگی ها را داخل سینی فر بچینید، به طوریکه قسمت برش خورده آن رو به بالا باشد.

آن ها را به مدت 4 ساعت در فر قرار دهید تا خشک شوند، زمانی گوجه فرنگی ها را از فر خارج کنید که آب آن کاملا گرفته شده باشد، اما همچنان حالت انعطاف پذیری داشته باشد و شنماینده نباشند.

گوجه فرنگی های خشک شده را در ظرف های در بسته و در یخچال نگهداری کنید.

2. خشک کردن در مقابل نور خورشیدخشک کردن با نور خورشید یک روش سنتی برای نگه داری گوجه فرنگی برای مدت طولانی تر و استفاده از آن است. گوجه فرنگی ها را ورقه ورقه کنید و چند روز در مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک گردد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: anasi.ir شناسه مطلب: 1963

به "همه چیز درباره خواص گوجه فرنگی خشک شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره خواص گوجه فرنگی خشک شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید